HTM tävling i Karlstad


RLDN RLDF RLDA HTMI HTMIII SEHTMCH Promotion Buell Cyclone <3
 
 
Har nu börjat landa efter helgens bravader, vilken upplevelse!
Jag hade först inte tänkt åka, vi har haft paus ända sedan SM och roat oss med annat, dessutom väldigt långt, 80 mil enkelväg. Men jag testade damma av htm positionerna inför en uppvisning vi skulle ha, därefter försökte några träningskompisar övertala mig att åka, till slut, kl 23.50 under sista anmälningsdag anmälde jag mig och sedan den 31/1 har vi tränat programmet, innan dess helt vila. Jag är så tacksam att mina vänner övertalade mig! De har även fått mig att förstå, mitt tänk sitter långt inne och jag påverkas inte mycket av yttre press och prestationer, jag kommer inte tappa mitt tänk i första taget och nu när jag smält förra året kände jag mig som förare redo att entra planen igen. Iver han är alltid redo han!
 
Denna tävling kallades championatchansen, det var endast klass 3 lördag och söndag och dubblerade starter, jag hade anmält Iver till alla fyra HTM starter. Så det var bara elitekipage med på tävlingen.
 
Väl framme möttes jag av flera vänner och fick kika på lokalen och ringen vi skulle tävla i, den var mindre än jag trodde och förstod direkt att vi skulle få problem med ytan. Tuff miljö också och kände lite oro då vi inte tränat speciellt mycket i och med vilan. Men spännande skulle det bli! Vi hade heller inte tävlat något officiellt i htm sedan i Juli i och med alla mästerskap under hösten och därefter pausen vi haft.
 
 
 
Tävlingarna
 
Dags för den första starten. Tittade bort någon gång, vi fick problem med ytan dock och sprang in i väggar och galler titt som tätt. Men känslan var jättebra!!! Efteråt gick jag ut med Iver, direkt jag kom in fick jag höra våra poäng och trodde dem knappt, vi fick 28.40 poäng, det näst högsta svenska poängen!!! Det högsta svenska poängen, 28.7, fick Iver i somras. Blev helt paff, så roligt men vet också han kan gå bättre än så.
 
Sedan fick jag lite att fundera på, hade redan bestämt mig för göra en disk under helgen där jag belönar på planen, hade funderat på diska oss på starten vi skulle göra härnäst. Så satte mig med hörlurar, stängde in mig i min egna bubbla och funderade ett tag, för sedan bestämde jag mig att nästa start skulle vi diska oss oavsett hur det kändes på planen. Tog med leksaken utan Iver såg den, la den i fickan, tog ut Iver ut buren, värmde upp och gick in.

När vi körde kändes Iver lite trött, men absolut med, några småmissar men inget katastrofalt. När vi kommit ca 2½ minut in i programmet kände jag nu var det rätt tid och då bad jag han snurra ett varv för sedan ta fram leksaken jag hade gömt i fickan, han såg lite paff ut först men var direkt med i leken. Resterande tid körde vi lite av programmet, lite freestyle men lekte mest. Flera var väldigt frågande till varför jag diskade oss när han gick så bra men de verkade alla köpa min tanke.
 
Under prisutdelningen så fick den första svenskägda hunden ett HTM championat, hade varit en tävling i Göteborg i januari där Sandra och Lhine hade fått ett cert och behövde bara två till för bli champion vilka de fick, stort grattis till Sandra och Lhine, det första svenska ekipage med HTM championat!!!
 
När det var dags för tävlingarna på söndagen kändes Iver lite trött och blev en del missar framförallt första starten, men kan absolut inte kräva mer av honom, ingen träning innan, 1½ år gammal, resa 80 mil under fredagen och göra 4 starter är långt mer än vad jag kräver av honom. Flera gånger igen gick jag in i galler och väggar. Dessutom hade jag problem med byxorna som är "liiite" för stora och skärpet var hemma i Umeå, så fick hålla på dra upp den till och från under programmet samt dra ner mitt långa linne som jag dessutom råkade dra sönder i paniken... TUR inte Iver är beroende av hjälper, då hade det nog antingen blivit rejäla missar eller en större nakenchock än den som blev ;). När vi hade gjort den sista starten så sprang Iver ut som en dåre och skulle ha sin kampleksak som jag hade gömt innanför ett kompostgaller, så härlig känsla! Starterna var inte prickfria, men känslan var bra!!!
 
Iver vann samtliga 3 starter vi genomförde, fick Cert med god marginal (28.4, 27.25 och 27.25 vilka alla är riktigt bra Årets Hund poäng) och blev därför Svensk HTM Champion!!! Så glad så ni anar inte!!!

Stort grattis
också Ann-Sofie med Eddie (Tottes halvbror) som också blev Svenska HTM champions!!!
 
 
 
Domarnas poäng och kommentarer
 
Start 1
Domare: Helen Bergman och  Inger Hillskog Roth 
Precision och samarbete: 9,3
Innehåll:9.5
Tolkning av musik:9.3
Vad ska man säga!!? Strålande. Bra positioner och byte. Tajming till musik bra. Är det något som ska "klagas" på så lite svajigt i pos 4.

Precision och samarbete: 9,4
Innehåll:9.6
Tolkning av musik:9.7
Strålande! En underbar tajming till musiken. Det enda man kan peta på är små små detaljer. =)

Snittpoäng 28.40

Start 3
Domare: Pernilla Pöykiöniemi och Karolina Petterson
Precision och samarbete: 8.9
Innehåll:9.4
Tolkning av musik:9.3
Strålande! Hög säkerhet i positionerna. Något litet missförstånd vid nån snurr och drar lite snett i pos1 vid nåt tillfälle. Ni är fantastiska tillsammans :)
 
Precision och samarbete: 8.1
Innehåll:9.3
Tolkning av musik:9.5
Otroligt vältajmat till musiken! Hög svårighetsgrad med självständigt jobbande hund. För dagen en del småmissar en del ur position i 1 & inte rak där i bakåt och pendlar även i positions 5. Et mycket underhållande program att se på med en härlig hund!

Snittpoäng:27.25
 
Start 4
Domare: Karolina Petterson och Helen Bergman
Precision och samarbete: 8.8
Innehåll:9.2
Tolkning av musik:9.5
Ett mkt härligt program som är en fröjd att se! Fina stabila positioner särskilt pos3. För dagen några missförstånd. Väl nyttjat av musiken. Tekniskt svårt program.
 
Precision och samarbete: 8.9
Innehåll:9.1
Tolkning av musik: 9
Snyggt jobbat!! Lite missförstånd i en del moment. Men inget att orda om. Lite tapp i någon position. Annars topp :)!
 
Snittpoäng 27.25
 
 


Glad hund och matte!
Tack Anna Lindström för att du fotade oss!!!
Kommentarer
Postat av: Therese

Sorry Sabine, var (är) så inne i min "snart ska jag tävla-bubbla" så jag glömde alldeles bort att gratulera dig till championatet, Stort Grattis i efterskott!!!

2014-02-17 / 03:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?