Ivers första halvår som tävlingshund. Nya titlar för Totte, Wilma och Iver

Kom på jag inte skrivit här på länge så dags för en uppdatering! Alla mår bra!
Det senaste halvåret har varit väldigt speciellt, haft grym känsla med hundarna på planen! 6 nya titlar har de fått under våren!!!!
Totte heter nu LP1 LP2 RLDN Goldenone Star Light
Wilma heter LP1 FD1 RLDN SeFREECH NOFREECH Touch of Sunrise av Vervik
Iver heter nu RLDN RLDF HTMI HTMIII Promotion Buell cyclone
Som bonus har alla har resultatmässigt vunnit minst två gånger under våren dessutom :)!

Totte, har blivit 8 år nu dvs veteran <3 . På tävlingsplanen har han debuterat i rallylydnad, med fina 97,98 och 100 poäng i nybörjarklassen och titeln RLDN. Fint att ha det i bagaget inför U-SM!
Wilma har fått ännu en titel i samlingen, hennes tävlingar har dock inte varit fullt lika jämna, någon brytning, någon 98 poängare i rally. Vi har provat på HtM men hon ville köra freestyle hela tiden... Men kul har vi haft! Hon har fått titeln RLDN. Klubbmästare i freestyleklass 3 blev vi med, dock var hon själv.

Och Iver, han som skulle fylla 10 månader senast jag skrev, har ju slagit alla rekord, och måste skriva en kortare roman om hans tävlingsbedrifter... Idag är han 15½ månader gammal...
Kör tre kategorier:

Rallylydnad:
Debuten på tävlingsplanen och min rallylydnadsdebut resulterade i fullpott, 100 poäng i rallylydnad, tävlingen gick i ett växthus! Med en så grym känsla att jag vågade anmäla mig till fler tävlingar! Hade ju tänkt ta det lugnt, men inte han, tydligen, tävling var ännu roligare än träning. Efter två till tävlingar var titeln RLDN var i hamn.
Därefter körde vi fortsättningsklassen i rallylydnad, lika fort gick det där, med ännu en 100 poängare och titeln RLDF.

Freestyle:
Iver gjorde debut på Umeå HUs KM, och det var succe, över 26 poäng och klubbmästare! Nu är vi anmälda till U-SM och ser fram emot att köra vårt program där!
Han gjorde ett fintfint uppträdande på söndagen på Vännäs internationella utställning arrangerade av VBKK. Han invigde BIS finalerna på ett riktigt bra sätt, och aldrig varit med om att folk gråtit SÅ mycket efter en uppvisning!!! Kanske får ni se han i Hundsport :)!!!

Heelwork:
Ja, här är de häftiga sakerna hänt!  Och detta är Ivers gren!
Den 30/3, 14 dagar efter Iver fick börja tävla i HtM, gjorde vi debut i Linköping. Jag litade fullt på Iver inför starten och visste att känslan är GRYMT bra på tävlingsplanen. På planen var vi ett som vanligt. Häftigt var när en domare som dömt och tävlat internationellt, kom fram efteråt och var väldigt imponerad över Iver. Hon och ännu en mycket erfaren HtM förare, sa då båda att vi kommer komma med i landslaget så fort vi var i trean, och att vi skulle komma till trean fort. Ärligt talat, jag trodde inte dem, mitt mål för hela året var ju bara att få titeln HtMII. Ni som följt mig vet ju vad som hänt där...! På de tävlingarna blev vi 2a och sedan 1a med finfina poäng

Helgen efter var det dags tävling i Karlstad. Vi gick in, körde vårt program. Vi vann bland 17 startanden. Då hade vi fått titeln HtMI. Hade aldrig räknat med att ha HtM1 titeln klar, jag hade inget program till klass 2.
Vi gjorde dagen efter en improviserad start nu i 2an. Blev ännu en klassvinst bland mycket mer erfarna hundar och vi var nu ett klass3 ekipage, tog exakt en vecka för oss!!! Fin känsla båda starterna.
 
Jag var nyfiken hur vi skulle stå oss i klass 3, så valde att hoppa titeln HtM2 och köra en klass 3 start och se hur vi står oss mot Sveriges elit. Med den känslan vi har, var jag inte rädd att detta på ngt sätt skulle sänka honom, tvärt om!
 
En månad senare improviserade vi två klass 3 starter, och kom 2a resp 1a med fina poäng.
Det häftigaste hade inte hänt, i maj blev vi nämligen kontaktade av Memea Mohlin, sportsliga landslagsledaren i landslaget som ville ha en film från någon tävling. Jag fick mina misstankar vad det gällde men visste inte, och vågade inte tro på det heller. Senare fick jag ett mail där landslagsledningen ville ha med oss i SVENSKA LANDSLAGET 2013!!! Jag satt då på jobbet och stirrade på skärmen i ca en halvtimme, kunde inte jobba eller prata, efter ett tag kom en medarbetare förbi och då brast jag i gråt och ropade att vi är med i Svenska Landslaget 2013, tårarna slutade inte rinna först långt senare!!! Självklart tackade jag ja!

Nu ville jag ju testa ett riktigt program som vi i alla fall börjat träna in. Så anmälde till Karlstad, med ett program vi nyligen börjat sätta ihop.

Vårt program är LÅNGT och hade inte tänkt köra det redan, men kunde inte hålla mig, då både jag och Iver kändes säkra, och han utvecklas väldigt fint, och jag har ett bra tänk om tävling, så varför inte?!
Väldigt varmt var det i Karlstad och på planen hade vi några missar, men även de riktigt svåra delarna satt ganska fint efter förutsättningarna, en position blev bortglömd och körde en annan istället. Det resulterade i sjuka 27 poäng och klassvinst!!!!
Domarna älskade vårt program, och fick bla som kommentar "ett iögonfallande program" och alla tyckte det var ett väldigt svårt program, det bästa var ändå att de tre domarna som dömde oss de två dagarna, alla kommenterade vårt samspel :)!
Såhär vart resultaten och våra snittpoäng i varje kategori:
 
 

Dagen efter satt tajmingen bättre, jag spelade ut mer, men utförandet inte lika bra, han fastade för han skulle gå mellan benen när han backade runt mig, men ändå resulterade det ännu högre poäng, nu ännu sjukare 27.40 poäng!!! Det betydde att vi fick vår titel HTMIII, den högsta titeln man kan få i heelwork idag!!!! Vi klättrade då med våra fyra starter i klass 3 upp på en andraplats i hela Sverige efter över halva sässongen! Och då haft superkänsla på planen!




Såhär ser det ut nu på årets HtM hund lista, den kommer vara oförändrad till slutet av Juli. Mycket kommer ändras innan året är slut, men så häftigt att fått ligga direkt efter min stora stora förebild inom HtM, Susan och Frodo!!!


Allt detta känns ofattbart, att jag och Iver fixat detta, och redan iår! Vårt resultatmål var ju att ta HtMII under året,...!!! Något sjukt häftigt jag sett nu. Iver har i HtM3 i alla kategorier fått de högsta poängen iår (ingen koll längre bak i tiden)!!!! Utförande har vi fått 9.6, Planering 9.4 Tolkning 9.35. SJUKT!!!

Nu ska vi fortsätta utveckla detta programmet, få självständiga övergångar, jag ska behålla mitt tänk och se till att Iver har förbaskat kul samt att vi fortsätter utvecklas till ett grymt team, så får vi se vart detta bär i slutändan! Hur som kommer jag alltid ha världens finaste kelpie vid min sida och jag ser fram emot att utvecklas med han i en gren han älskar!

Fortsättning följer...
Kommentarer
Postat av: Julia

Jag är sjukt imponerad av detta! Kelpie är en av drömhundar och är så sjukt roligt att se att Iver gör så bra ifrån sig.

2013-06-30 / 21:01:51     URL: http://monstertassar.weeby.com

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?